Het is maar hoe je het aanvliegt!
« Terug naar alle artikelen

De snelle jongen
Mark is manager Sales en heeft geleerd dat om resultaat te behalen in een vergadering je maar beter gelijk kunt zeggen waar je heen wilt en aangeven dat dit de enige juiste keuze is. Later kun je altijd nog onderbouwen waarom. Als je stevig de eerste paaltjes in de grond zet kun je immers altijd nog kijken of er reden is om deze te verzetten. “De eerste klap is een daalder waard!” zo denkt hij. Mark wordt dan ook door anderen gezien als een “snelle jongen.” Soms werkt dat goed, soms ook niet. Het resultaat mag er dan wel zijn, maar ten kosten van wat? Mark heeft niet in de gaten dat zijn gedrag wel eens tot weerstand bij anderen kan leiden. Hij heeft immers het beste met het bedrijf voor ogen en als iedereen nu even meewerkt zijn we allemaal snel klaar. Ongetwijfeld klopt dit … vanuit Mark’s perspectief. Hij zit echter met meer mensen aan tafel die niet alleen willen meebeslissen maar waarschijnlijk ook nog iets zinnigs in te brengen hebben … vanuit hun eigen perspectief.

Hoe je zaken aanvliegt
Mark laat hier al zien dat hoe je zaken aanvliegt een belangrijke invloed op de uitkomst kan hebben. Sterker nog, hij gelooft daar zelf ook in en laat zijn gedrag hierdoor bepalen. Hij heeft echter niet in de gaten dat een competitieve houding vergelijkbaar gedrag bij anderen op kan roepen. Hij denkt dat je dit gedrag moet vertonen wil je succesvol zijn. Waarschijnlijk heeft hij het anderen ook zien doen en wordt dit door zijn ervaringen en wellicht ook de directie gestimuleerd. Wellicht werkt hij in een competitieve cultuur en worden medewerkers aangespoord  om resultaten te behalen. Op zich is daar niets mis mee, tenzij …

Tenzij
We spreken over competitie als we aan sport denken. En sporten is gezond. Het bouwt uithoudingsvermogen en veerkracht op. Mensen kunnen elkaar tot grotere hoogten aansporen. Maar kunnen we dit idee onverkort ook op het werk toepassen? Wat gebeurt er als mensen competitief op het werk zijn? Ik bedoel dan niet ten opzichte van andere bedrijven maar ten opzichte van anderen afdelingen en collega’s. Wat zijn de gevolgen dan? Competitie is nuttig tenzijmensen elkaar voor de voeten gaan lopen, elkaar informatie onthouden of zelfs saboteren? Verzuiling van afdelingen is dodelijk voor de samenwerking binnen een bedrijf.

Verzuiling begint tussen de oren
Hoe we elkaar zien begint bij hoe we over elkaar en onszelf denken. Mark komt de vergadering al binnen met het idee dat hij stevig aan moet zetten wil hij resultaat behalen. Het bepaalt zijn gedachten, zijn houding, toon en de woorden die hij spreekt. Hij ziet de andere aanwezigen niet als medestanders maar als mensen die net als hij zullen proberen hun zin en hun gelijk te krijgen om te scoren. Het kan de toon zetten in een vergadering en daarmee de uitkomst. Als iedereen een andere kant uit trekt snap je ook dat je met z’n allen niet erg vooruit komt. Dergelijke vergaderingen zijn op z’n zachtst gezegd moeizaam. Hoe mensen elkaar gaan zien en hoe zij over elkaar denken veroorzaakt de afstand die ze tot elkaar hebben en daarmee begint de verzuiling dus werkelijk tussen de oren.

10 rollen
Je kunt een aanvliegroute aangeleerd hebben maar je zou natuurlijke ook eens een andere landingsbaan kunnen proberen. We zijn nu eenmaal gewoonte dieren en dat betekent dat we zonder het te merken steeds hetzelfde doen. Als dat ongewenste consequenties heeft kun je eens nadenken over welke andere rol je aan zou kunnen nemen. Het gaat er om enerzijds jezelf te blijven en geen ‘rol’ te gaan spelen en anderzijds je ‘mindset’ en je houding aan te passen zodat dit een beter effect voor jou en alle anderen heeft. Kijk eens naar onderstaande plaatje. Wat zou er gebeuren als Mark zich op een vergadering voorbereidt en zich afvraagt welk effect het zou hebben als hij het vanuit een van de onderstaande perspectieven benadert:

1.   De verzorger
2.   De leraar
3.   De bruggenbouwer
4.   De mediator
5.   De arbiter
6.   De gelijkmaker
7.   De genezer
8.   De getuige
9.   De scheidsrechter
10. De vredestichter

Een positieve invloed zijn
Als je gaat kijken naar de mogelijke aanvliegroutes ga je nadenken over hoe je een positieve invloed in iedere situatie kunt zijn. Jouw mentale houding bepaalt mede het resultaat en kan anderen in een positieve richting meenemen!

Wil je meer weten over Verbindend Communiceren of Effectieve Communicatie?

Kom naar de introductieavond!

Govert van Ginkel

Dit artikel is geschreven door Govert van Ginkel. Govert is gespecialiseerd in Verbindend Communiceren en is binnen dit vakgebied actief als trainer, spreker, coach en mediator. Meer informatie over Govert vind je hier. Het actuele trainingsaanbod is hier te vinden.

Inspiratie

Schrijf je in voor de ‘Verbindend Communiceren Inspiratienieuwsbrief’

In-company training en
geaccrediteerde bedrijfstrainingen

Voor bedrijven biedt Govert interne training op maat. Govert geeft ook geaccrediteerde (bedrijfs)trainingen voor mediators, tolken en andere professionals.

ontdek de mogelijkheden op www.bridgingspaces.nl

Govert van Ginkel werkt o.a. voor de volgende bedrijven:

  • ING
  • SNS
  • P&O Ferries
  • Statoil
  • NVNF
  • WBV Hoek van Holland
  • Welzijn Divers
  • Bellissima
  • GGD
  • Arcus College
  • Brandweer