De andere kant van teleurstelling
« Terug naar alle artikelen

Vind jij het ook vervelend om teleurgesteld te worden en wil jij daarom op jouw beurt ook anderen niet teleurstellen? Tja, dat is dan wel een lastige opdracht. Het is maar de vraag of je dat voor jezelf of anderen kunt voorkomen. Een ander perspectief helpt wellicht om beter met onverwachte veranderingen om te kunnen gaan.

Wellicht helpt het volgende verhaal. Natuurlijk kunnen we allemaal teleurstelling ervaren als onze verwachtingen niet uitkomen, maar daar is wellicht nog niet alles mee gezegd. Zo vertelde iemand mij tijdens een coaching dat zij haar collega had verteld dat zij een andere baan had gevonden. Zij had zijn teleurstelling al een beetje verwacht en vond het dan ook moeilijk om het hem te vertellen. Ik vroeg haar welke betekenis zij dacht dat hij aan haar boodschap gaf. Ze dacht dat hij er nu alleen voorstond en maar moest afwachten wie haar zou vervangen. Zo zag zij het zelf en waarschijnlijk hij ook.

Ik vroeg haar of zijn teleurstelling ook nog een andere betekenis kon hebben. Zat achter de teleurstelling mogelijk ook een positieve boodschap verborgen? Zij kon het niet bedenken. Ik stelde voor dat zijn teleurstelling ook een blijk van waardering voor haar als collega kon zijn. Dat hij de samenwerking heel erg op prijs stelde en dit zijn werk leuker maakte maar dat hij het moeilijk vond om dit te verwoorden. Haar gezicht klaarde op. Ja, dat was waarschijnlijk wel waar want zo ervaarde zij de samenwerking ook. Haar eigen schroom om het hem te vertellen was dan eigenlijk ook een vergelijkbare waardering die zij zelf voor de samenwerking had.

Een paar weken later sprak ik haar weer. Het was ons afrondende gesprek. Zij keek uit naar haar nieuwe baan en vertelde dat zij in een vergadering ook aan haar team haar vertrek had aangekondigd. Lachend keek zei mij aan: ’En weet je nu wat het leuke was? Ze waren allemaal teleurgesteld! Zoveel waardering hadden ze voor mij!’

Is het niet mooi als we elkaar beter gaan begrijpen en ook de andere kant van een op het eerste gezicht negatieve boodschap gaan zien?! Zo ontstaat er ook meer waardering voor een ander perspectief en voor elkaar.

Govert van Ginkel

Dit artikel is geschreven door Govert van Ginkel. Govert is gespecialiseerd in Verbindend Communiceren en is binnen dit vakgebied actief als trainer, spreker, coach en mediator. Meer informatie over Govert vind je hier. Het actuele trainingsaanbod is hier te vinden.

Inspiratie

Schrijf je in voor de ‘Verbindend Communiceren Inspiratienieuwsbrief’

In-company training en
geaccrediteerde bedrijfstrainingen

Voor bedrijven biedt Govert interne training op maat. Govert geeft ook geaccrediteerde (bedrijfs)trainingen voor mediators, tolken en andere professionals.

ontdek de mogelijkheden op www.bridgingspaces.nl

Govert van Ginkel werkt o.a. voor de volgende bedrijven:

  • ING
  • SNS
  • P&O Ferries
  • Statoil
  • NVNF
  • WBV Hoek van Holland
  • Welzijn Divers
  • Bellissima
  • GGD
  • Arcus College
  • Brandweer